مريممريم، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 14 روز سن داره

شکوفه های قره بلاغ

نقاشي كودكان چگونه تفسيركنيم؟

1392/7/8 12:41
275 بازدید
اشتراک گذاری

بررسي و درك زبان نقاشي ، اطلاعات ارزنده اي در اختيار والدين ، مربيان ‌ ، روانشناسان و همه كساني مي گذارد كه خواهان درك و دريافت راز و رمز جهان كودك هستند .

 اكتشاف نظام دار اين قلمرو به آخرين دهه هاي قرن گذشته باز مي گردد و بر قوانيني متكي است كه خط شناسي از آنها سود جسته است . همچنين روانكاوي نيز به غناي اين موضوع كمك زيادي نموده است .
 

كودك همه مسايل زندگي خود را به واسطه نقاشي به تجربه در مي آورد ، خود را مي آزمايد ، و «من» خويشتن را بنا مي كند . خطوط ترسيمي ، انعكاسي از دنياي هيجاني او هستند و نقاشي به تنهايي به منزله جهاني است كه به موازات افزايش هشياري و دگرگوني هاي كودك ، متحول مي گرددانتخاب رنگ از نظر روانشناسي مفهومي بي چون و چرا دارد . براي تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از آن حتماً بايد عامل سن كودك را در نظر داشت . رنگ هميشه معرف و وسيله اي براي بيان و ارتباط احساسات و عقايد بوده و هست ، بطوري كه مي توان با زبان رنگها صحبت كرد . از طرف ديگر رنگ در زندگي روزمره معني و اهميت خاصي دارد .يك رنگ در نظام اجتماعي مشخصي ممكن است داراي مفهومي باشد كه در نظام ديگر معني متضاد آن را بدهد . به طور مثال در كشور موزامبيك سياه رنگ خوشي و شادي است ، در حاليكه در برخي از كشورهاي ديگر مثل ايران سياه نشانه حزن و سوگواري است . رنگ قرمز در همه جا معاني قدرت را القا مي كند چون با خون كه نماد زندگي است همرنگ است . برعكس در كشور تبت رنگ قرمز نشانه شيطان و خوي پليد است . در يكي از مناطق ژاپن رنگ قرمز نشان دهنده بد سرشتي ، رنگ زرد نشان دهنده شادماني و رنگ آبي نشانگر ترس و غم است . همه مردم بين رنگ سرد و گرم تفاوت قائل مي شوند ، زيرا رنگ هاي گرم تحريك كننده ، هيجان آور باعث جنب و جوش ، الهام دهنده ي روشني و شادي در زندگي و مولد حركت هستند ، در حاليكه رنگ هاي سرد برعكس نشان دهنده حالت هاي سكون ، بي حركتي و تلقين كننده غم و انده مي باشند.

  

نقاشي زبان كودك است. كودكان برخلاف بزرگسالان هستند. آنها از طريق نقاشي كشيدن، قصه گويي، بازي كردن و… شناخته مي شوند

قاشيبه ما كمك مي كند تا به دنياي دروني و روح كودك پي ببريم، بدانيم چهنيازهايي دارد، آيا كودك ناسازگار يا بيمار است؟ در بزرگسالي مي خواهد چهكاره شود .

 1ـ خورشيد و ماه
 

در اغلب نقاشيهاي كودكان، خورشيدديده مي شود. خورشيد نشانه امنيت، خوشحالي، گرما، قدرت و به قولروانشناسان خورشيد به معني پدر است. وقتي رابطه كودك و پدر خوب است كودكخورشيد را در حال درخشيدن مي كشد و وقتي رابطه آن دو مطلوب نيست كودكخورشيد را در پشت كوه ناپديد مي كند.

 

ترس كودك ازپدر به رنگ قرمزتند و يا سياه در نقاشي ديده مي شود. البته با يك نقاشي ما به قضاوت نميپردازيم بلكه بايد چندين نقاشي كودك را بررسي كرد. ماه نشانه نيستي است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان مي كشند. كودكان در نقاشي خود ماهرا با مرگ معني مي بخشند 

2ـ آسمان و زمين

 

آسمان به معنيالهام و پاكي است. ولي زمين به معني ثبات و امنيت مي باشد. كودكان خيليكوچك هيچ وقت خطي براي نشان دادن زمين ترسيم نمي كنند، ولي در سن 5 يا 6سالگي كه آغاز به درك دلايل منطقي مي كنند به كشيدن زمين نيز مي پردازند.

 3ـ اتومبيل
 

درجامعهامروزي ماشين نشانه قدرت است، به همين دليل در نقاشيهاي كودكان مخصوصاًپسربچه ها ماشين زياد ديده مي شود. وقتي يكي از اعضاي خانواده كه اغلب پدرو گاهي خود كودك است، رانندگي مي كنند، از ديدگاه برون فكني اهميت پيدا ميكند. بيشتر نوجوانان به بهانه اينكه كشيدن تصوير آدم حوصله شان را سرميبرد يا سخت است، از كشيدن شكل آدم خودداري مي كنند اما به اعتقادپژوهشگران ترجيح دادن كشيدن ماشين در اين دوره خود به خود نشان دهندهوابسته بودن شخص به دنياي خارج و زندگي ماشيني است. البته اين مسائل بستگيبه سن، فرهنگ وعوامل ذهني و… نوجوان دارد.

 4ـ حيوانات
 

اگر درنقاشي كودك شما تصاوير حيوانات ديده مي شود ممكن است دلايل مختلفي وجودداشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پي به آن مي بريد. كودكي كه درروستا زندگي مي كند و يا حيوانات خانگي دارد و يا عاشق حيوانات باشد و ياحتي زياد به باغ وحش برود طبيعي است كه حيوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگيكودك در خانواده از اهميت زيادي برخوردار است. اگر كودك به نوعي باحيوانات رابطه نداشته باشد و حيوان براي او در دسترس نباشد تصوير حيوان درنقاشي او اهميت خاصي پيدا مي كند. گاهي ممكن است كودك احساس گناه و تقصيريرا كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشي و در قالب حيواننشان دهد.

 مثلاً كودكي ممكن است به دليل اينكه ديشب درجايش خرابكاريكرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشي اش شكل حيوان خاصي رامثل مارمولك بكشد. كشيدن حيوانات درنده نشانه فشارهاي دروني مخفي كودكاست. مثلاً كودكي كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنيا آمده اش حسادت ميكند، در نقاشي ممكن است گرگ بكشد كه اين نشان دهنده ترس و دلهره كودك ازتازه وارد كوچولو است.دوستان خوبم، توجه داشته باشيد كه درتجزيه و تحليلنقاشي كودكان كه كاري بسيار ظريف و حساس است چون يك كار تخصصي و تجربي استشما رأي قطعي نمي دهيد. كودك شما بايد خودش به ميل خودش موضوع نقاشي رااتنخاب كند.
 شما نبايد بالاي سر او بنشينيد و به او مداد رنگي بهميل خودتان بدهيد. او در نقاشي كردن بايد آزادي كامل داشته باشد. در پاياننقاشي از كودك بخواهيد كه در مورد تصاوير كشيده شده براي شما حرف بزند. اين گونه اطلاعات به شما در تجزيه و تحليل نقاشي كودك كمك مي كند. كودكانرا به كشيدن تشويق كنيد اما آنها را مجبور نكنيد كه همين الان براي شمانقاشي بكشند.
 5-نقاشي خواب و رؤيا
 

نقاشي خواب و رؤيا ممكن است ترسها و تمايلات كودك را ظاهر كند بعضي كودكان در رؤياي خود را در حال پرواز مي بينند كه بر بال پرنده باشند بالداري در آسمان آبي به پرواز در آمده اند .

 6- خانه
 

در نقاشي كودكان خانه بيشتر از هر چيز ديگري كشيده مي شود اگر خانه به جاي آن كه به صورت عادي و معمولي كشيده شود به صورت قصر نشان داده شود در واقع به منزله ي پناهگاهي مطلوب است كه بدين ترتيب شكل و رنگ جذابي خواهد داشت كودك در ابتدا خانه را خيلي ساده مي كشد اما هرچه بزرگتر مي شود خانه را تكميل تر مي كند شكل خانه نيز تحت تأثير محيط اجتماعي فرهنگي كودك است 

7- فاصله ي بين اشخاص نقاشي

 

اعضاي يك خانواده ي هماهنگ در نقاشي كودكان هميشه باهم و دست در دست هم نشان داده مي شود نزديك شدن دو يا چند شخصيت نشانگر انس و الفت واقعي آنها و يا تمايل كودك به آنهاست كودك خودش را نزديك شخصي نقاشي مي كند كه حس كند در كنار آن راحت است و يا او را بيشتر از همه دوست داارد و قتي كه كودك حس كند كه از اعضاي خانواده كاملاً جدا است در نقاش هاي خود خودش را از آنها جدا مي كشد

 

 

 

به نقل از سایت عیاران و زیبا وب

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)